tisdag 12 april 2022

Motivens uselhet (5)

Ett tredje bevis är den konstiga nya benägenheten att anse de fattiga som en ras - som om de vore en koloni av japanska eller kinesiska kulier. Detta kan som allra klarast ses genom en jämförelse med den gamla, mer individuella, välgörenhetsorienterade och (som eugenikerna skulle säga) sentimentala synen på fattigdom. Hos Goldsmith eller Dickens eller Hood finns det en grundläggande idé om att den speciella fattiga personen inte måste vara så fattig: det handlar om något slags olycka eller någon orättvisa. Oliver Twist eller Tinyt Tim är sagoprinsar som väntar på sin sagogudmor. De hålls som slavar, men snarare som hjälten eller hjältinnan i en spansk eller italiensk roman hölls som slavar hos morerna. De moderna fattiga börjar betraktas som slavar i samma särskilda och svepande mening som negrerna i plantagerna. Den vite hjältens slaveri hos den svarte husbonden ansågs abnorm: den svartes slaveri hos den vite husbonden ansågs normal. 

Eugenisten skulle, för allt jag vet, anse Tiny Tims blotta existens vara ett tillräckligt skäl för att massakrera hela familjen Cratchit; men här har vi faktiskt ett mycket bra exempel på hur känslan i praktiken är långt sannare mot livet än cynismen är. De fattiga är inte en ras eller ens en typ. Det är meningslöst att tala om att avla fram dem, för de är inte en ras. De är, och nu talar vi kalla fakta, vad Dickens beskriver som "en soptunna av individuella olyckor", av skadad värdighet och ofta av skadad förnämhet. Klassen består till mycket stor del av alldeles lovande barn, borttappade som Oliver Twist eller handikappade som Tiny Tim. Den innehåller mycket värdefulla saker, precis som de flesta soptunnor. Men den eugenistiska villfarelsen angående den barbariska rasen i avgrunden påverkar även de mer älskvärda filantroper som nästan säkert vill hjälpa de utblottade och inte bara exploatera dem. Den tycks påverka inte bara deras tankar utan vad de faktiskt ser. Därför frågar t ex fru Alex Tweedie närmast föraktfullt: "När vi går genom slummen, ser vi då vackra barn?" Svaret är: "Ja, verkligen mycket ofta." Jag har sett barn i slummen som verkligen varit söta nog att vara lilla Nell eller den utstötta som Hood kallade "ung och så fager". Inte heller har skönheten nödvändigtvis någonting med hälsan att göra; det finns vackra friska barn, vackra döende barn, fula döende barn, fula uppkäftiga barn i Petticoat Lane eller Park Lane. Det finns människor av alla fysiska och mentala sorter, av varje slags hälsotillstånd och rastillhörighet, i en enda av våra bakgator. De har ingenting gemensamt utom den orätt vi gör dem.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar