fredag 18 februari 2022

En sann historia om en luffare (4)

Dessa ting görs varje dag i varje del av England. De har sina paralleller t o m i varje dagstidning: men de har inga paralleller hos något annat folk eller i någon annan epok på jorden - förutom i den vansinniga befallningen att slå tegel utan halm som drog ner alla plågor över Egypten. För det vanliga historiska skämtet om att Henrik VIII hängde en man för att han var katolik och brände honom för att han var protestant är bara ett symboliskt skämt. Skeptikern på Tudors tid kunde göra något: han kunde alltid hålla med Henrik VIII. Den desperata människan av idag kan ingenting göra. För du kan inte hålla med en galning som sitter på bänken med halm stickande ut från sitt hår och säger: "Anskaffa en slant från ingenstans och jag ger dej lov att klara dej utan den." Om det svaras att han kan gå till en arbetsstuga, svarar jag att ett sådant svar grundas på förvirrat tänkande. Det är sant att han är fri att gå till en arbetsstuga, men bara i samma mening som han är fri att gå i fängelse, bara i samma mening i vilken den livegne under galgen var fri att finna ro i graven. Många av de fattiga föredrar i hög grad graven före arbetsstugan, men detta är inte alls mitt argument här. Poängen är denna: att det inte kunde ha varit en landsherres allmänna politik mot livegna att döda dem  alla som getingar. Det kunde inte ha varit hans stående "Råd till Livegna" att säga: "Bli hängd!" Det kan inte vara en stadsstyrelses stående råd till medborgarna att gå i fängelse. Och, precis på samma sätt, kan det inte vara de rikas stående råd till mycket fattiga att gå till arbetsstugorna. För det skulle innebära att de rika skulle höja sina egna små priser enormt för att etablera ett enormt och dyrt system av slavar. 

Nu kan det komma att bli så, som herr Belloc påstår, men detta är inte den teori på vilken det vi kallar arbetsstugor faktiskt vilar. Själva formen (och t o m storleken) av denna arbetsstuga uttrycker det faktum att den grundades för vissa helt exceptionella mänskliga misslyckanden - precis som dårhuset. Säg till en människa: "Gå till dårhuset!" och han kommer att svara: "På vilket sätt är jag galen?" Säg till en luffare under en häck: "Gå till huset för exceptionellt misslyckade", och han kommer med samma skäl att svara: "Jag är på luffen eftersom jag inte har något hus, jag går eftersom jag inte har någon häst, jag sover utomhus eftersom jag inte har någon säng - på vilket sätt har jag misslyckats?" Och han kan vara intelligent nog att tillägga: "Faktiskt, Ers Höghet, om någon har misslyckats, så tror jag inte att det är jag." Det speciella med denne mans fel är att det är det enda historiska fel som i sej har rena nonsenskvaliteter. Det kunde bara inträffa i en mardröm, inte i ett klart och rationellt helvete. Det är höjdpunkten av det regerande sinnets anarki som, vilket jag sa i inledningen, är modernitetens huvuddrag, särskilt i England.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar